Assemblea per la campanya en defensa del transport públic 20/01/2012

Assemblea per la campanya en defensa del transport públic 20/01/2012

Assistents:
Assemblees dels barris de: Eixample Dreta, Guinardó, Carmel, Gòtic, Clot, Sants, Casc Antic, Raval.

Assemblea de l’Hospitalet, Assemblea d’aturats i aturades, companys d’autobusos i de FGC.

Es comença recordant l’acta anterior i el company de Ferrocarrils informa de la situació allà. Comenta que és un col•lectiu que no està presentant un alt grau de combativitat; només van fer una mobilització i va ser força light amb la reducció del 5% del sou. Van continuar durant les eleccions sindicals però després no s’ha fer res de nou, al tenir el control els sindicats majoritaris. Tanmateix al col•lectiu hi ha descontentament, però manca mobilització. També informa que no s’han fer inversions noves.

Un company de TMB busos informa que les treballadores estan molt cremades i fa una convocatòria per una concentració a la Plaça Universitat conjuntament de treballadores de metro, bus i veïnes el dia 26 de gener a les 9:30 i a les 16:30. És important que se’n faci una crida a les usuàries del transport públic. S’encara com una crida contra les retallades en serveis i salaris i contra la pujada de tarifes.

Grup de difusió
Partint de la base que el transport públic actualment està dissenyat com un mitjà per dur el treballador al centre de producció, la mercaderia al punt de venda i el consumidor al punt de compra es planteja l’argumentari de denúncia i de proposta a partir de 3 aspectes: el social, el laboral i l’econòmic. És un punt de partida per acabar de llimar-ne els aspectes en següents reunions. S’intenta que hi hagi una connexió en la línia argumental tant dels treballadores com de les lluites en defensa de sanitat, educació, etc. que realitzen les assemblees.

Denúncies
Aspecte social:
Paradoxalment les usuàries pateixen un augment de tarifes -la T-10  i el bitllet senzil d’han encarit un 12 i un 38% respectivament en la última pujada de preus mentre que el bus turístic només un 4’3%- i alhora un descens en la qualitat del servei: la supressió dels busos de barri els diumenges i festius, empitjorament del manteniment, manca de recursos de seguretat en els busos -insecticides i revisió de les rodes dels vehicles-, augment de temps de freqüències en les línies, supressió de línies que porten a hospitals -35 i 31, i altres que no diuen- menys busos per línia i supressió de transport nocturn. Es proposa realitzar una comparativa entre el preu del bitllet i el nivell de vida a altres ciutats -exemple Bitllet senzill/ sou min.: París 1’70€/1300€, Nova York 1’83€/1500€, Estocolm,  2’20€/2000€, Madrid 1’50€/641€, Barcelona 2€/641€. A més de recordar la dobla via de finançament -impostos, on sí que es distributiu el que paga cadascú- i el preu del bitllet -que no és distributiu, tothom paga el mateix.

Aspecte econòmic
300 directius cobren 27 milions d’euros a l’any i es va augmentant el nombre de directius. Els sous dels directius pot ser una bona eina per iniciar la concienciació de la població. Fer difusió i denunciar les inversions mal fetes -MouTV costa 4 milions d’euros i el lloguer d’una cotxera contaminada ascendeix a 8 milions-. Els directius estan per sobre del conveni i reben primes indecents. Investigar cap a on aniran a parar els beneficis del Bus turístic si es redueix els servei del bus del barri.

Aspecte laboral
Denunciar si és necessari els sindicats grocs així com l’augment de la càrrega de treball amb la reducció de personal -per exemple de 10 a 6 treballadores per la neteja dels busos a les cotxeres-, el 5% de retallada salarial o la no renovació de contractes. Evidenciar que més feina és més explotació de les treballadores. També es parla de fer una comparació entre el 10% de la massa salarial directiva i el 10% de la massa salarial per saber la diferència, que serà gran, entre el nombre de cadascuna de les categories.

Demandes -aquest és un tema que no vam tenir prou temps per tractar i que s’hauria de treballar més en futures reunions. La base és que s’ha de crear una consciència ciutadana de que les coses poden canviar i que sí que hi ha diners però que no van on haurien d’anar

Aspecte social
Es planteja la perillositat del terme “gratuït” aplicat al transport, ja que ja es paga mitjançant els impostos. Es valora la possibilitat de substituir-ho per un “no al re-pagament” o “no al copagament”. És un tema que s’ha de tancar. Tanmateix la base és que sigui un transport garantitzat, lliure i accessible. També es parla d’incloure la qüestió repressiva -no seguretat privada i complicitat entre les usuàries si veuen algú que es cola.

Aspecte econòmic-laboral
Es planteja la possibilitat de demanar l’autogestió al transport públic però hi ha debat sobre si aquesta ha de ser una demanda a curt o a llarg termini. Tanmateix s’ha de llançar un missatge clar que no hi haurà cap mena de negociació i enfocar les demandes cap a un contingut social a més de vincular-les amb les lluites de les treballadores. Les retallades dels sous dels directius són una reclamació important. Demanda de servei públic real.

Pel que fa a l’aspecte tècnic (com ho plasmem en un paper), surten diferents opcions:
    Un diari revista comuna d’usuàries i treballadores. Posteriorment es comenta que se’n podria fer una tirada gran convocant també a la manifestació que promou Sants en defensa del transport públic i la carestia de la vida del 17 de març.
    Xapa identificativa comuna d’usuàries i treballadors
    Octavetes i adhesius
    Punt de llibre a distribuir als transports públics on s’inclogui un telèfon d’atenció al client o una finestra perquè l’usuari expressi el seu malestar i l’empresa en tingui constància.

Grup de relació amb treballadors

Primer el grup recorda les convocatòries:
    Dimarts 24/01 a les 19h protesta en contra de la supressió de la Línia 31 d’autobusos al barri del Guinardó a l’Escola Pirinus -carrer Josep Serrano 57.
    Dijous 26/01 assemblea i concentració conjunta de treballadores de metro, bus i usuaris a la Plaça Universitat a les 9:30 i a les 16:30 amb posterior manifestació

S’han parlat de diferents estratègies, com ara difondre la carta de treballadores i veïnes com ja s’ha començat a fer. L’assemblea d’aturats informa que el dia 23 de gener tindran una reunió amb un regidor sobre el transport gratuït pels aturats però que els ha fet ofertes inversemblants. En faran una carta.
Es comenta que és bo que els treballadors s’apropin a les assemblees de barri i que aquestes contactin amb associacions veïnals per anar creant sinèrgies, en base als 3 punts concrets: no retallada de serveis, no augment de les tarifes, no a la precarietat laboral.
Es comenta que les treballadores faran un document i que a partir d’aquest les diferents assemblees s’hi aniran adherint. També es diu que és un moment especial a dins de TMB tant per la unió dels treballadors com per les pressions dels sindicats grans. Més enllà de buscar solucions úniques aquesta passa per la lluita i el treball a les assemblees i a les trobades.

Grup d’acció:

Pla d’accions fins a finals de febrer:
1.    Autònomament cada assemblea el seu material
2.    Setmana del 20 de febrer: assemblees de barris al metro
3.    Setmana del 27 de febrer: setmana d’activisme. El dia 29 cola’t unitàri a tots els barris i accions a treballar per exemple respecte el bus turístic. Coincidència amb el Mobile World Congress.

Manifestació del 17 de març: se’n farà una reunió prèvia el diumenge 29 de gener a l’Espai Obert de Sants a les 18:00.
Es parla també de la convocatòria mitjançant el diari a aquesta mani i també d’idees a transmetre a la gent que reflexin la realitat (primer menys llits als hospitals ara menys busos que van als hospitals). A pesar de que s’adverteix que pot ser perillós tornar a un to d’indignació amb el missatge, també es comenta que la gent s’ha de despertar i que no està de més recordar la situació a més d’altres propostes en tema transport com col•lectivitzacions, etc. També es recorda que a les assemblees de barri falta contacte amb els diferents col•lectius laborals i que el treball que s’està fent amb TMB és molt positiu i aplicable a altres camps.

S’acorda una propera reunió el dia divendres 27 de gener a la Casa Groga a les 19:00 hores.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: